THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, September 3, 2011

Saya dah gemuk macam ogre


Hello hello Malaysia :)

Ok, kaklang kata saya dah lama sangat tak update blog. Ni dah update!

Saya nak bercakap tentang berat badan saya.

Saya bukan jenis timbang berat, jadi current weight saya, saya tak tahu. Tapi recently saya tengok diri saya kat cermin, I was like, "ohh monster gemok sapekahhhh ini??" No seriously, saya tak concern sangat tentang berat saya. Saya tahu saya slightly overweight, tapi mungkin sebab saya ni SLIGHTLY overweight, saya rasa saya masih dalam comfort zone. Tapi saya terfikir balik, tengah dalam zon SLIGHTLY ni la saya kena turunkan berat badan. Kalau dah terbabas obese, tak ke susah?

Last weighing saya menunjukkan bahawa saya seberat 60 kg dengan tinggi 157 cm. Berat sasaran saya adalah 48 kg, paling rendah 46 kg. Tapi saya tahu nak terus sasarkan 48 kg tu bukan senang. Jadi as a starter, saya sasarkan turun 5 kg dulu untuk bulan ni. Maksudnya setiap minggu saya kena turun 1 kg, except for 1 week saya kena turun 2 kg.

Jadi big meal kena sekali sehari saja, and snacks haruslah setiap 2 jam. Saya nak jadikan biskut Oat as my snacks. No more maggi please! Paling paling pun saya akan provide instant mashed potato kalau saya bosan sangat makan biskut oats.

Untuk big meal, saya kena avoid AYAM! Okay, lets make some record. Saya akan cuba untuk tak ambil ayam in every my big meal. Saya cuma akan ambil ikan, sayur dan lauk lain. Perhaps telur ayam pun saya takkan sentuh. Try this in a week.

Ohh, itu tentang diet. Saya dah minta tolong roommates saya, Ainul, Maa dan Ain untuk encourage saya bersukan petang petang. As a starter, saya mulakan dengan badminton kot. Sebab saya agak ok dalam sukan badminton, tapi sebenarnya, saya pancit dengan semua sukan! Sekarang sebagai perangsang, saya nak cuba badminton dulu.

Peringatan untuk diri sendiri: Kurus bukan sebab nak cantik. Kurus untuk sihat.

Majulah sihat untuk negara!

0 comments: